Żłobek i przedszkole Świat Dziecka – szybki dojazd z dzielnic Warszawa Wilanów i Kabaty

Plan Daltoński

Wolność, współpraca, samodzielność, refleksja – te filary planu daltońskiego sprawiają, że ta metoda dydaktyczna zachęca dzieci do samodzielnego rozwiązywania problemów i budowania swojego indywidualnego potencjału. Plan daltoński miał swoje początki w wiejskiej szkole w Waterville w stanie Massachusetts, w której zatrudniono Helen Parkhurst. Świeżo upieczona nauczycielka szybko zdała sobie sprawę, że stosowane metody nauczania są nieskuteczne i zdecydowała na wprowadzenie własnych, na tamte czasy innowacyjnych.

WOLNOŚĆ

Wolność jest pierwszą zasadą planu daltońskiego, rozumianą jako nauka przejmowania inicjatywy, możliwość decydowania i planowania własnej pracy. Nie oznacza to braku zobowiązań i robienia czego się chce, lecz raczej swobodę w planowaniu działań. Takie działanie przygotowuje do znakomitego samodzielnego funkcjonowania w dorosłym życiu. Wolność, jaką otrzymuje uczeń w edukacji daltońskiej, to zawsze wolność, która idzie w parze z odpowiedzialnością. Uczeń uczy się szanować innych, bierze odpowiedzialność za swoje wybory, odpowiada za swoją pracę i jej wyniki.

WSPÓŁPRACA

Współpraca jest kolejnym filarem planu daltońskiego. Możliwość wspólnego działania, konsultowania się ze sobą przy zadaniach jest bardzo przydatna, gdy pojawiają się zadania, które sprawiają dzieciom większą trudność. Taka postawa buduje wsparcie, szacunek i socjalizację w najbardziej naturalny sposób. Dzieci uczą się od siebie nawzajem.

SAMODZIELNOŚĆ

Samodzielność – w koncepcji planu daltońskiego jest kluczowa. Helen Parkhurst chciała przekazać odpowiedzialność w ręce dzieci ze względu na efektywność. Jeśli dzieci otrzymują zadanie, za które są odpowiedzialne i same planują, automatycznie przekłada się to na większą motywację i efektywność pracy. W założeniach planu daltońskiego, nauczyciel nie wydaje poleceń i nie wskazuje gotowych rozwiązań, a przy tym poświęca każdemu uczniowi tyle uwagi, ile potrzebuje. Naturalną częścią budowania samodzielności jest metoda prób i błędów ale właśnie niej dzieci stają się pewne siebie i nabierają doświadczenia.

REFLEKSJA

Refleksja – dzieci są badaczami, wyjaśniają swój sposób myślenia, dedukcji, dzielą się swoimi spostrzeżeniami, wyciągają wnioski. W tej koncepcji głos dziecka jest ważny i usłyszany a refleksje istotne i doceniane przez nauczyciela jako dowód wysiłku i ciekawości, które dziecko wkłada w cały proce uczenia się.

_MG_1843
_MG_1629

Wybierz najlepiej dla Swojego dziecka!

Metoda immersji uznawana jest za jedną z metod odnoszących najwięcej sukcesów w zakresie nauczania języka obcego. Wpływ na to ma posługiwanie się językiem jako narzędziem, pozwalającym na poznawanie świata, nie zaś jedynie traktowanie języka jako celu nauczania samego w sobie.”

Złóż wniosek o przyjęcie